PMS! Festival Kesenian Islam Politeknik Muadzam Shah!

on Tuesday 10 April 2012

Para pelajar mengambil peluang untuk bergambar bersama Ustaz Mohd. Erfino bin Johari

Assalammualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh

Baru-baru PMS telah mengadakan beberapa aktiviti khas buat para pelajar dan kakitangan. Antara lain bertujuan bagi mendedahkan warga PMS agar ikatan ukhuwah dan silaturahim dapat dibina sesuai dengan kehidupan manusia yang hidup bersaudara.

Antara aktiviti yang telah dijalankan adalah Festival Kesenian Islam Peringkat Politeknik Muadzam Shah. Beberapa aktiviti telah dirangka agar para pelajar mampu menyertai dan mengikuti setiap aktiviti dan bersaing secara sihat dalam kalangan pelajar Politeknik Muadzam Shah. Justeru itu, Pertandingan Pidato Bahasa Inggeris, Tilawah Al-Quran dan Nasyid diadakan sejajar dengan matlamat jawatankuasa pertandingan bagi mlihat dan mencungkil bakat-bakat baru untuk diketengahkan diperingkat kebangsaan.


Pidato Bahasa Inggeris

Bahasa Inggeris kini merupakan bahasa perantaraan yang begitu penting didunia. Keperluan untuk menguasai bahasa ini begitu mendesak tidak kira mereka itu pelajar, kakitangan mahupun masyarakat luar. Justeru itu, salah satu usaha untuk memungkinkan insan kamil untuk menguasai Bahasa Inggeris adalah dengan mengadakan pertandingan Pidato Bahasa Inggeris.

Tidak dinafikan pada pertandingan yang julung kali diadakan di Politeknik Muadzam Shah ini mempunyai begitu ramai pelajar yang boleh dan mampu menulis apa jua jenis artikel mahupun esei dalam Bahasa Inggeris. Tetapi tahukah anda, kelancaran anda menulis dalam Bahasa Inggeris sahaja belum cukup untuk meletakkan anda sebagai seorang yang mahir berbahasa Inggeris. Maka dengan itulah, Jawatankuasa Festival Kesenian Islam merancang untuk mengadakan pertandingan Pidato Bahasa Inggeris ini.

Biasanya dalam pertandingan sebegini, peserta diberi pilihan soalan/ tajuk pidato lebih awal agar para peserta mampu menghafal, mengingat dan menyampaikan pidato dengan lebih berkesan. Pada sesi yang kedua, pelajar akan diberikan soalan dan kemudiannya perlu mengembangkan idea serta pendapat da nisi berkenaan dengan tajuk yang dipilih. Pada sesi yang kedua inilah sebenarnya ujian sebenar para peserta. Selain perlu menjawab soalan secara spontan, mereka juga perlu berfikir dengan pantas serta menyediakan pelbagai pendapat dan idea bernas bagi menjawab soalan yang diberikan secara spontan. Dan disinilah, kita sebenarnya mampu melihat pelajar yang benar-benar bersedia dan mempunyai tatabahasa (grammar) yang baik.

Tilawah Al-Quran

Setiap manusia perlukan panduan untuk hidup. Jika panduan itu kearah yang salah, maka perjalanan hidup kita akan terpesong jauh. Tetapi jika sekiranya panduan itu betul, maka perjalanan hidup kita akan sentiasa dalam keredhaan Allah S.W.T. Oleh itu, ketahuilah kamu bahawa sebaik-baik panduan adalah Al-Quran.

Sebagai memenuhi ekspektasi Festival Kesenian Islam, jawatankuasa program mengadakan pertandingan Tilawah Al-Quran peringkat Politeknik Muadzam Shah. Tidak semua manusia mampu menyertai pertandingan tilawah, tidak semua manusia mampu bermusabaqah dengan baik. Namun terdapat segelintir manusia mampu bertilawah dan bermusabaqah dengan baik. Ini kerana, dewasa ini remaja lebih suka untuk “bercinta” dengan Majalah Mangga, Majalah Remaja, URTV, Komik Gila-Gila dan sebagai tetapi sebaliknya malas dan malu untuk bercinta dengan Al-Quran yang lebih besar manfaat dan kelebihannya.

Dalam pertandingan ini, perkara paling utama yang amat dititikberatkan adalah dari segi tajwid. Kesalahan tajwid merupakan salah satu perkara yang paling besar kesalahannya dalam bertilawah. Bukan itu sahaja, taranum juga perlu dikuasai dengan baik. Perlu dialunkan dengan sempurna mengikut lunas bacaan yang betul. Begitu juga dengan sebutan ”makhraj” huruf juga begitu diambil kira.

Secara amnya, Politeknik Muadzam Shah tidak ketandusan bakat-bakat baru dalam mencari Qari dan Qariah yang mampu diketengahkan ke peringkat lebih tinggi.

Nasyid

Menjadi kebiasaan bagi setiap Festival Kesenian Islam yang dianjurkan akan mengadakan pertandingan Nasyid sebagai acara kemuncak. Politeknik Muadzam Shah juga tidak ketinggalan dalam merencanakan program berkenaan.

Pada pertandingan kali ini, begitu ramai sebenarnya peserta yang terdiri daripada kalangan pelajar mempunyai bakat dalam “bernasyid”. Lihat saja Kumpulan Nasyid dari Jabatan Kejuruteraan Mekanikal iaitu Kumpulan Nasymek begitu bersahaja dalam mengalunkan bait-bait kata indah dalam nyanyian. Begitu juga dengan Kumpulan Shoutul Haq yang begitu bersemangat dalam menyampaikan persembahan nasyid mereka.

Namun terdapat beberapa kekurangan yang perlu diperbaiki jika sekiranya para pelajar mahu bernasyid secara serius. Walauapapun persembahan pada pertandingan yang julung kali diadakan itu secara keseluruhannya memuaskan.

Ceramah

Bagi Politeknik Muadzam Shah sebenarnya amat bertuah apabila menerima kunjungan Ustaz Mohd Erfino bin Johari yang dijemput sebagai penceramah. Terima kasih juga diucapkan kerana beliau sebenarnya begitu “sporting” apabila menerima pelawaan para pelajar dan kakitangan untuk membuat persembahan nasyid. Untuk pengetahuan semua, Ustaz Mohd Erfino Johari telah menyampaikan 3 buah lagu nasyid sebagai hadiah dari pihak beliau kepada PMS kerana menjemput beliau menyampaikan ceramah di PMS. Terima kasih juga diucapkan kepada En. Azri bin Abd Rajid yang juga menyampaikan persembahan yang begitu merdu dan mengasyikan pada malam itu (sempat lagi nak puji diri-sendiri).

Kesimpulan

Pertamanya, terima kasih diucapkan kepada Pn. Hajah Norlida binti Abd Razak, Pengarah Politeknik Muadzam Shah atas kehadiran beliau memeriahkan majlis dan menyokong usaha Jawatankuasa Program untuk meneruskan program ini. Tidak lupa juga kepada para juri-juri yang dilantik bagi mengadili pertandingan-pertandingan yang telah diadakan. Sebenarnya banyak lagi perkara yang perlu diambil perhatian agar Festival Kesenian Islam ini berjalan dengan lancar. Namun sebagai manusia kita tidak pernah lari dari melakukan kesilapan. Walauapapun, TAHNIAH diucapkan kepada Ahli Jawatankuasa Program dalam merencanakan program ini. Semoga mampu memberi manfaat kepada semua pelajar dan kakitangan.
Ranking: 5

{ 17 comments... read them below or add one }

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)


16 June 2015 at 01:25
شارح القرآن said...

مدونات فرسان المثالى



فرسان المثالى افضل شركة كشف تسربات المياه بالدمام 0506070763


من اكبر شركات كشف تسرب المياه بدون تكسير فرسان المثالى
شركة كشف تسربات بالدمام
شركة تنظيف خزانات بالدمام
وايضا

شركة عزل خزانات بالدمام
وكذلك
شركة عزل اسطح بالدمام

شركة عوازل الدمام
شركات العزل المائي بالدمام
شركات العزل الحراري بالدمام

http://forsan-almthaly.com/%D8%B4%D8%B1%D9%83%D8%A9-%D9%83%D8%B4%D9%81-%D8%AA%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%8A%D8%A7%D8%A9-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%85%D8%A7%D9%85/


20 January 2018 at 20:20
sherrysabri said...

شركة نقل اثاث بالجبيل 0505565030 لتخزين الاثاث بالجبيل

هل تبحثون عن شركة تقوم بنقل الاثاث وتغليفة وتخزينة بالجبيل لقدكثرت الشركات ولكن شركتنا مازالت مستمرة بتميزها فى عالم نقل الاثاث وتغليفة فلديها خبراؤ فى فك وتركيب الاثاث ولديها سواقين ماهر على سيارات مجهزة للنقل
نقوم
نقل الاثاث
فك وتركيب الاثاث
فك وتركيب المطابخ
تخزين الاثاث
شركة نقل اثاث بالجبيل

شركة نقل عفش بالجبيل

شركة مكافحة الحمام بالجبيل
شركة مكافحة الفئران بالجبيل
شركة مكافحة صراصير بالجبيل
شركة مكافحة بق الفراش بالجبيل


17 March 2018 at 08:16
sherrysabri said...

شركة المثالى صقور لتنظيف الخزانات وعزلها بالجبيل 0505565030 كشف التسربات

شركة المثالي صقور تقوم بتنظيف جميع انواع الخزانات وتعقيمها وتطهيرها فنحن نسعي دائما ان نكون عن حسن ظن عملائنا كما اننا نستخدم افضل انواع مواد العزل ويتم مرحلة العزل بعد تنظيف الخزان ونقوم قبل هذا بعمل صيانة على الخزان وشف اى تسرب وصيانته وهذا يتم من خلال خبراء فى تنظيف الخزانات وتطهيرها اتصل الان
شركة عزل بالجبيل
شركة تسليك مجاري بالجبيل
شركة كشف تسربات المياه بالجبيل
شركة تنظيف خزانات بالجبيل


17 March 2018 at 08:18
sherrysabri said...

شركة صقور المثالي من افضل الشركات على مستوى الجبيل تعمل على مكافحة جميع انواع الحشرات مستخدمة افضل انواع المبيدات الحشرية كما انها لديها اجهزة تساعدها للوصول الى اصعب الاماكن
من الحشرات التى نقوم بمكافحتها
مكافحة الصراصير
مكافحة البق
مكافحة النمل الابيض
مكافحة الفئران
مكافحة الحمام
شركة رش مبيدات بالجبيل
شركة مكافحة الحمام بالجبيل
شركة مكافحة الفئران بالجبيل
شركة مكافحة صراصير بالجبيل
شركة مكافحة بق الفراش بالجبيل
شركة مكافحة الفئران بالجبيل
شركة مكافحة بق الفراش بالجبيل


17 March 2018 at 08:18
Obat Radang Gusi / Gingivitis said...

This article is very useful, thank you for sharing. And allow me to share articles too, it's about health and treatment. God willing it will be useful for us all. Thank you :)


Obat Pereda Nyeri Dada Sebelah Kiri
Obat Untuk Miss V Gatal dan Perih/Nyeri
Cara Menghilangkan Abses Payudara


8 February 2019 at 22:48
rajakutir said...
This comment has been removed by the author.
rajakutir said...
This comment has been removed by the author.
sasayth said...

imp source Balenciaga Dolabuy have a peek at these guys Prada Dolabuy go Dior Dolabuy


5 July 2022 at 16:03
teighez said...

Clicking Here a1v34o6q33 replica louis vuitton handbags replica bags from korea replica bags aaa he said j0h11t9f31 replica bags reddit replica bags toronto Your Domain Name o5j57x3q46 replica bags


2 August 2022 at 23:19
 
© Blog Penjana Minda Strategik All Rights Reserved