PMS! Pentingnya Kesedaran dan Kerjasama!

on Tuesday 12 July 2011

Entri pada kali ini adalah mengenai sikap anda sebagai pengguna PERPUSTAKAAN..sebagai pengguna yang dah dewasa dan maklum dengan peraturan ‘basic’ (asas) apabila anda berada didalam perpustakaan..peraturan paling mudah difahami tanpa perlu baca peraturan yang termaktub dalam buku panduan perpustakaan adalah..QUIET ZONE!, TOLONG SENYAP! atau apa jua jenis pernyataan yang membawa kepada kebaikan bersama..sudah tentu anda sebagai pengguna tahu akan peraturan se’basic’ ini..kan?

 
Mana-mana di dalam dunia semua perpustakaan menitikberatkan soal ini dalam perpustakaan mereka..tak tahu lah kalau ada perpustakaan yang menggalakkan para pengguna mereka untuk berbuat bising..sebagai seorang kakitangan perpustakaan PMS..pelbagai karenah dan masalah yang sering dilihat apabila pengguna kita masuk ke dalam perpustakaan..


SITUASI 1
Sebagai contoh..kebiasaannya para kakitangan akan menggunakan jalan mudah untuk mendapatkan maklumat..selain malas nak masuk ke perpustakaan..so, akibatnya peraturan QUIET ZONE itu tak dapat dimanfaatkan..sila hayati perbualan ini (hayati tau..bukan cik hayati tapi menghayati..gitew)..

Staff A  : (Bukak pintu library dan tak masuk even selangkah pon seraya bertanya)..Azri, ada paper tak hari ni?
Aku      : (Dalam hati: Perghhhh tanya aku macam aku ni jaraknya 600km..kuat giler suara..suara pown tak giler macam tu)..dengan sopan aku menjawab..paper tak de sambil menggelengkan kepala sambil meletakkan jari telunjuk ke mulut tanda isyarat supaya suara diperlahankan..
(identity Staff A di rahsiakan gitew)

 This is not ME occay!

Kesimpulannya, susah sangat ke nak masuk library? Datang jumpa kat kaunter yang sangat-sangat “jauh” dari pintu iaitu lebih kurang 3 langkah jew..

SITUASI 2
Pelajar masuk ke dalam perpustakaan dengan bunyi tapak kasut yang agak-agak 6 KM boleh dengar..lebih-lebih lagi kalau pelajar perempuan..(tak kurang hebat juga pada kakitangan kita)..dah lah lantai library “macam tu”..nak berjalan kalau boleh-boleh nak orang kat hujung library pown leh dengar..sambil diselangi dengan hilai tawa dan berborak..kalau berborak pown mintak suara diperlahankan (dalam kawasan penyimpanan beg)..

SITUASI 3
Kebiasaannya masalah ini timbul bila mana pelajar datang berkumpulan atau satu kelas masuk library..untuk pengetahuan, library dah sediakan meja dan 6 buah kerusi untuk 6 pelajar bagi setiap 1 meja sahaja..masalahnya sekarang..setiap hari 1 meja kekadang wujud 8 buah kerusi..kerusi diambil dari meja lain untuk cukupkan 8 kerusi..boleh! seandainya selepas menggunakannya anda meletakkannya semula ke tempat asal..

SITUASI 4
Berborak dengan suara yang agak-agak sampai ke luar library boleh dengar..borak pasal artis, gossip-gossip.. dan macam-macam lagi..takde masalah, tapi please..gunakan suara yang sangat perlahan cukup setakat kawan disebelah dan depan anda yang mendengar..

SITUASI 5
Sebagai kakitangan perpustakaan sudah menjadi tanggungjawab ‘kami’ untuk sentiasa memastikan buku di atas rak sentiasa dalam keadaan yang teratur dan tersusun..tapi kerjasama dan kesedaran daripada anda (pengguna) amatlah diperlukan..buku rujukan yang ada di perpustakaan bukanlah buku-buku yang kita nak gunakan satu atau dua hari..kita nak guna lama buku tu..so, bila ambil, pinjam, atau nak guna sebagai rujukan..anda perlu:-

  • Buku yang telah digunakan hendaklah diletakkan di atas “troli”..bukannya letak atas meja
  • Pastikan buku itu bertanda merah atau tidak – merah bermaksud ianya adalah buku rujukan terhad dan hanya dibenarkan untuk tujuan di dalam perpustakaan sahaja..bukan untuk dipinjam..Kalau degil nak mampos juga nak pinjam..jumpa PUSTAKAWAN dan minta baik-baik..sertakan alasan yang sangat munasarawak (munasabah) yer..dan buku-buku tersebut adalah mahal harganya..so kalau hilang?@#$%**^&#$#$#$...
  • Sebarang buku yang berbentuk KAMUS, majalah, newspaper tidak dibenarkan untuk dipinjam!
  • Jangan biarkan buku di atas rak seperti dalam gambar:


BEZA TAK dengan gambar ni?


SITUASI 5
Kepada semua pengguna sila bawa kad keahlian anda apabila anda ingin meminjam bahan dari perpustakaan sementara menunggu system library berjalan dengan lancar..jangan asyik-asyik tanya; Cik, nak pinjam macam mana eh?(student senior)..selama ni korang tak pernah pinjam buku ke dari perpustakaan PMS?saje je nak menyusahkan orang..pastu ada kad tu tapi tinggal kat rumah..nenek kot yang nak guna kad tu untuk pinjam buku kat perpustakaan desa.. kalau tinggal kat asrama pula..boleh pulak tu malas nak pegi ambil..

P/s: Kepada semua pengguna..sama-samalah kita bekerjasama..bukan mahu menegur..tapi sebagai peringatan kepada kita semua..Admin juga selalu buat bising dulu,,tapi apa lah salahnya kita sama-sama mengingatkan..bahan yang dibeli untuk tujuan kebaikan..untuk memberi ilmu kepada kita..tapi kalau tak dijaga dan rosak..buku tu nak cari kat mana? Kalau masing-masing dah kaya tak pe..boleh beli sendiri..cuba kalau Admin pinjam buku-buku anda dan tak jaga..pastu bila nak pulang koyak rabak..marah tak?kecewa tak?sedih tengok buku-buku ‘diperlakukan’ macam barang tak berharga..(perghhhhh macam drama sinetron sedih Indonesia 6000 episod siottt)..
Ranking: 5
 
© Blog Penjana Minda Strategik All Rights Reserved