PMS! Projek Kelab Kesenian dan Kebudayaan PMS!

on Friday 7 October 2011

Ujibakat sudah dibuat, keputusan pun sudah dibuat dengan jayanya..kepada yang terpilih..syabas dan tahniah..selepas ini kita akan mengadakan beberapa siri perjumpaan bagi tujuan untuk mempelajari teknik vocal dan bagaimana untuk tampil dengan lebih yakin di atas pentas..

Pada perjumpaan yang lepas (ujibakat 1 dan 2)..terdapat beberapa peserta yang datang untuk di uji bakatnya  nampaknya tidak bersedia dari segi persembahannya..ada yang masih teraba-raba dalam mengalunkan suaranya..ada yang masih bergetar suaranya (gemuruh)..ada yang malu dan membelakangkan pentas serta penonton..

"Bruno Mars" aka Yazid Yahya bertindak sebagai jurulatih Vokal

En. Yazid Yahya merupakan jurulatih bahagian VOKAL dan PERSEMBAHAN..manakala En. Azri Abd. Rajid (saya) bertindak sebagai pemerhati sahaja..untuk itu, ambil peluang ini untuk belajar dan dapatkan sesuatu (ilmu) dari “Bruno Mars” Muadzam Shah kita ini kerana dia begitu berpengalaman dalam bidang seni dan mutu suara.

Tenaga pengajar, Ahli Kelab dan Penasihat KKK mengambil gambar kenangan.

Projek pertama yang bakal kita hadapi adalah projek dari saya sendiri. Projek berkenaan dengan persembahan bagi setiap jemputan dari mana-mana pihak yang mahukan kita untuk membuat persembahan. Bagi projek yang pertama ini, Saya memerlukan dalam 4 orang peserta lelaki dan 4 orang peserta perempuan untuk mengalunkan lagu nasyid “Dunia Cermin Akhirat”..dan saya sebenarnya mahu melakukan sedikit pembaharuan dengan menggabungkan peserta lelaki dan wanita untuk menyanyikan lagu nasyid ini..yang mana secara “original”nya lagu ini merupakan lagu yang dinyanyikan oleh penyanyi lelaki dan wanita..

Projek dari En. Yazid akan dilaksanakan kemudian..tidak semua yang boleh menyanyi lagu-lagu balada, rock atau apa jua genre boleh menyanyikan lagu-lagu Nasyid..dan begitulah sebaliknya..dan projek yang kedua adalah berkenaan dengan lagu-lagu asli ataupun lagu-lagu etnik kreatif dan lagu-lagu rakyat..

Pada semester depan, beberapa pertandingan kesenian dan kebudayaan akan dilaksanakan..antaranya adalah pertandingan Nasyid dan Nyanyian Lagu-lagu Rakyat..maka, untuk tujuan itulah kami akan mengatur beberapa siri pertemuan agar berjaya dan mampu untuk menghasilkan pasukan yang mantap untuk bersaing dengan politeknik-politeknik yang lain.

Bagi yang tidak mempunyai jiwa Nasyid dan Lagu-lagu rakyat seumpamanya..anda juga akan dilatih bagi tujuan untuk membuat persembahan pada majlis-majlis tertentu seperti Majlis Jamuan Hari Raya, Watikah Perlantikan dan sebagainya..Namun begitu, anda disarankan dan digalakkan untuk mempelajari semua jenis lagu agar anda mampu untuk menyanyikan apa jua jenis lagu dan genre dengan mantap.

Lupakan seketika mengenai itu, khabarnya ujibakat untuk “band” pula akan diadakan selepas ini..dan saya pasti ramai yang berminat untuk menyertai ujibakat ini..apa yang boleh saya katakan..tujuannya tetap sama dengan ujibakat nyanyian yang telah dijalankan baru-baru ini..jangan hanya pandai dan mampu bermain music ala-ala rock, balada, dan sebagainya..malah mampu untuk bermain apa jua jenis genre music..ujibakat “band” akan dilaksanakan kemudian..pihak kami masih cuba untuk mengatur dan merancang beberapa masalah teknikal untuk menyediakan dan menganjurkan program ujibakat yang lebih menarik.
 
Ranking: 5

{ 2 comments... read them below or add one }

 
© Blog Penjana Minda Strategik All Rights Reserved